Legenda
Nieprawidłowości w organizacji lekcji religii i etyki w szkołach i przedszkolach
- "Okienka" spowodowane umieszczeniem katechezy między lekcjami obowiązkowymi
- Wymuszanie od uczniów niezapisanych na religię obecności w szkole nawet, gdy jest to pierwsza lub ostatnia godzina lekcyjna
- Nieprawidłowości w organizacji zastępstw (np. katecheza lub modlitwa na zastępstwie z przedmiotu obowiązkowego lub zastępstwa z przedmiotów obowiązkowych na katechezie, na której części uczniów ma prawa nie być)
- Wymuszanie oświadczeń o nieuczęszczaniu na zajęcia religii od uczniów nigdy niezapisanych
- Brak klas wirtualnych dla uczniów zapisanych na religię skutkujący m.in. otrzymywaniem wiadomości od katechetów przez wszystkich rodziców, informacją „uczeń zwolniony” w dzienniku elektronicznym etc.
- Trudności w dostępie do lekcji etyki i dyskryminujący sposób organizacji tych lekcji (np. etyki uczy katecheta, lekcje są w bardzo późnych godzinach poprzedzone "okienkiem")
- Dyskryminacja i indoktrynacja związana z organizacją religii w przedszkolach (np. wyprowadzanie 3-latków ze wspólnej sali na korytarz)
Msze, rekolekcje, parareligijne imprezy szkolne np. apele z okazji dni papieskich
- Nieprawidłowości związane z organizacją rekolekcji (np. spowiedź w kantorku wuefisty, przerywanie ciągu lekcji, zmuszanie niezainteresowanych nauczycieli do opieki)
- Msza w ramach szkolnych uroczystości (np. rozpoczęcia roku szkolnego) "dla wszystkich uczniów", rozpoczęcie roku szkolnego "jak ksiądz skończy mszę"
- Indoktrynujące lub wykluczające inicjatywy szkolne (np. jasełka czy konkursy religijne z nagrodami, które wykluczają nieuczęszczających na katechezę uczniów z nagród typu "dzień bez pytania")
Przemoc symboliczna i wartości szkoły
- Krzyże w salach i pomieszczeniach szkolnych
- Inne rodzaje przemocy symbolicznej (np. wystawy prac z konkursów religijnych na korytarzach szkolnych, pieśń religijna jako hymn szkoły)
- Jan Paweł II lub inny święty katolicki patronem szkoły
Inne (np. bezprawne zapisy w statutach i dokumentach szkolnych)